Senses of Light
2017 | media installation
electrical muscle stimulation / parasited body / intercommunication of self and other
本作品では、全く異なる知覚形態を持つ、プランクトン、機械、ヒトという3つの主体が、光という解釈項を通して相互作用する。9つの光のタイルがあり、その上に薄く貼られた水の中で泳ぐプランクトンは、下に広がる光源とその光が全反射する水面に挟まれた世界の中を、自らの習性に従ってただひたすらに明るい方に向かって進む。一方、上部に設置されたカメラは、光源とその上の影を撮影し、プログラムに従って影(プランクトン)が多く集まる光源を暗くし、少ない光源を明るくする。そして、ヒトはアンビエントに変化する光源を俯瞰的に鑑賞し、時折光源の上に手をかざしたりすることによってプランクトンとヒトの影を区別することができないカメラに対して予測不可能な干渉をする。
In this work, three subjects, plankton, machine, and human, who have completely different perceptual forms, interact through the interpretation term of light. There are 9 light tiles. Plankton that swims in water thinly pasted on top of it simply moves toward the bright side according to its own habits in the world between the light source spreading below and the surface of the water where the light is totally reflected. On the other hand, the camera installed in the upper part photographs the light source and the shadow on it, and darkens the light source where many shadows (plankton) are concentrated according to the program, and brightens the light source where there are few shadows. And humans view the light source that changes to ambient from a bird's eye view, and sometimes they hold their hands over the light source, causing unpredictable interference with cameras that cannot distinguish between plankton and human shadows.
feedback flow
Credit
Hanna Saito / Keita Sumiya / Shin Hanagata
Award
23rd Campus Geneus Contest, Art Division, Nominated (2017)